Akademia Piłkarska Karkonosze - strona oficjalna
Strona oficjalna

Prawidłowe odżywianie

2011-12-08 13:39
Trener oraz klub nie będzie wnikał w dietę zawodnika poza zajęciami sportowymi. Określone wzorce mogą stanowić przykład dla prawidłowego odżywiania młodych piłkarzy. (załącznik nr 1, J.Malczewska – żywienie). Reguły co do odżywiania przed, w trakcie, po wysiłku sportowym stanowią przedmiot wspólnego zainteresowania. Przed wysiłkiem sportowym jak i po jego zakończeniu. Dieta zawodnika powinna być w pełni skompensowana pozbawiona tzw. zapychaczy typu: chipsy, cola, hot – dogi itp. Po jak i przed wysiłkiem fizycznym powinno dostarczyć się do organizmu węglowodan (np. banan) oraz odpowiednio nawodnić. Duży wysiłek fizyczny (np. trening, mecz – 2h) powoduje utratę poprzez pocenie (600-700 ml) 1% masy ciała, co powoduje pogorszenie możliwości wysiłkowych. Dlatego należy stopniowo wprowadzić do organizmu około 2-3 litrów płynów. Co najlepiej pić? Nie wskazane jest podawanie zawodnikom napojów izotonicznych ( wysokie ciśnienie osmatyczne) i hipotonicznych (napoje słodkie: cola, sok). Poniżej zestawienie najczęściej stosowanych „wspomagaczy”:

Nazwa produktu Węglowodan na 100ml Dodatkowe substancje
Coca - cola 10,7 -11,3 Kofeina, spartan
gatorate 6 Kofeina, tauryna
isostar 6,7
Red bull 11,3 Kofeina
frugo 10
Woda gazowana 0 CO2

Z zestawienia wynika, że większość tego typu stymulantów zawiera duże ilości kofeiny które działają pobudzająco na układ nerwowy, nie mając żadnych wartości odżywczych i znikomą ilość węglowodanów.
Napój dla sportowca powinien:
- stymulować picie,
- być szybko przyswajalny,
- dobrze nawadniać organizm,
- dostarczać energię do organizmu
Zaleca się picie niegazowanej wody z dodatkiem miodu (2 łyżki stołowe na 0,5l) z dodatkiem cytryny. Taki napój dobrze nawadnia, ma duże wartości odżywcze, witaminę C oraz dwukrotnie większą ilość węglowodanów niż napoje izotoniczne.

Komentarze

Wpisz swoje imię, pseudonim:

Wpisz treść: